Llamado a resúmenes - Coloquio franco-colombiano de astrofísica

Los invitamos a enviar sus resúmenes (español, inglés o francés) hasta el 15 de marzo de 2017 para participar el próximo 5 de abril del 2017 en el Coloquio franco-colombiano de astrofísica - Miradas sobre el universo y su dinámica: lo que nos aportan las nuevas tecnologías para comprender mejor el universo

El CFCA es un encuentro académico de un día, organizado por el Departamento de Ingeniería de Sistemas y Computación y el Departamento de Física de la Universidad de los Andes, en conjunto con el Centre de Physique des Particules de Marseille de Aix-Marseille Université. Este coloquio es organizado en el marco de la celebración del año Francia-Colombia 2017.

BANNER ASTROFISICA ARREGLADO 20170302

Este encuentro busca acercar las comunidades científicas colombiana y francesa trabajando en temas de astronomía y astrofísica, teniendo como objetivo motivar dinámicas de colaboración entre los dos países.

El programa del coloquio se compone de tres charlas de conferencistas invitados y de un espacio abierto a contribuciones de las comunidades académicas interesadas. Las contribuciones serán revisadas y aprobadas por el Comité Científico binacional del evento. El coloquio está dirigido a investigadores y estudiantes de pregrado y posgrado con experiencia en el área.

Inscripción como asistente:

Lugar:

Universidad de los Andes - Auditorio Lleras

Fecha:

5 de abril de 2017

Hora:

8:00 AM - 5:00 PM

*Registro a partir de las 7:30 AM

Inscripción previa como asistente:

AQUÍ

Cupos limitados.

Conferencistas invitados:

22 02 fabioh

Fabio Hernandez

IN2P3/CNRS (Francia)

Mr. Fabio Hernandez has been working in the field of computing for high energy physics research for the last 25 years. Affiliated to IN2P3/CNRS, the French national institute for nuclear physics and particle physics, he is currently the computing technical coordinator of the French contribution to the data processing for the upcoming Large Synoptic Survey Telescope (LSST).

Prior to that position, he spent 4 years as a senior international scientist visiting the Institute of High Energy Physics in Beijing (China) and served as an expert in the Office for science and technology of the Embassy of France in China. As the deputy director of France’s IN2P3 computing center and technical leader of the French contribution to the Worldwide LHC Computing Grid (WLCG), he was deeply involved in planning, prototyping, deploying and operating the global computing platform designed for processing the data produced by CERN’s Large Hadron Collider (LHC).

During his career, he has been very active in several projects funded by the European Commission in the field of distributed computing for science in Europe and in Latin America. He has held positions leading engineering teams in charge of software development for massive data storage, data center operations and distributed computing.

Mr. Hernandez received his BSc. in computer science from University of Los Andes (Bogota, Colombia) and his MSc. in computer science from University Lyon 1 (Lyon, France).

22 02 Domini

Dominique Fouchez

CPPM Marseille (Francia)

Dr Dominique Fouchez is a senior physicist currently working at Centre de Physique des Particules de Marseille, France, affiliate to Aix Marseille Univ and IN2P3/CNRS. After spending the first part of his career in high energy physics chasing new particles produced at high energy colliders, he is now observing the universe to understand the fundamental laws that govern cosmological scales.

His work is mainly engage in understanding the dark energy responsible of the acceleration of the expansion of the universe with the help of Type Ia supernovae. Type Ia supernova is a superluminous transient event which appear to be a very powerful probe to measure cosmological scales. He is involved in the Large synoptic Survey telescope to prepare the analysis of the thousands of supernovae that will be discovered and followed with high precision.

23 02 luis

Luis Nuñez

Universidad Industrial de Santander (Colombia)

Licenciado en Física (Universidad Simón Bolívar, Caracas-Venezuela 1979) y Doctor en Ciencias (Universidad Central de Venezuela, Caracas-Venezuela 1988); Areas de interés son: Astrofísica Relativista, la Física de Altas Energías y las Ciencias de la Información. Coautor de casi 100 artículos en las áreas antes mencionadas y profesor invitado en Universidades y Centros de investigación de Francia, España, Italia, EEUU, Cuba y Colombia.

Comité científico del coloquio franco-colombiano de astrofísica:

• Nicolas Bernal, Universidad Antonio Nariño (Colombia)
  • Santiago Gonzalez, Universidad de Chile (Chile)
  • Jaime Forero, Universidad de los Andes (Colombia)
  • Marcela Hernández Hoyos, Universidad de los Andes (Colombia)
  • Dominique Fouchez, Centre de Physique des Particules de Marseille (CPPM; CNRS/IN2P3 - Aix-Marseille University) (Francia)
  • Fabrice Feinstein, Laboratoire Univers et Particules de Montpellier (Francia)
  • William Gillard, Centre de Physique des Particules de Marseille (CPPM; CNRS/IN2P3 - Aix-Marseille University) (Francia)

*Agenda sujeta a cambios, sin previo aviso.

Hora Actividad
8:00-8:30 Registro
8:30-9:30

Le Large Synoptic Survey Telescope ou la numérisation de l’Univers